(semi-)publieke laadpunten in Kluisbergen
Om de klimaatdoelstellingen te halen, moet er efficiënter en duurzamer met energie worden omgegaan. Elektrisch rijden past in dat verhaal, want daarmee kan de CO2-uitstoot gevoelig beperkt worden. Om elektrisch rijden aan te moedigen, zijn er voldoende laadpunten nodig.
Bestaande publieke laadinfrastructuur
De Vlaamse Regering heeft, onder coördinatie van Fluvius, de voorbije jaren een basisinfrastructuur aangelegd van publieke laadpunten. Op 11 mei 2016 werd hiervan de eerste paal geplaatst; sinds 1 april 2021 zijn alle voorzien laadpunten operationeel. In Kluisbergen werden er via deze weg 3 laadpalen geplaatst: in de Bloemenlaan in Berchem, ter hoogte van het Ruienplein en ter hoogte van de sporthal in het Kluisbos. Er zijn eveneens enkele semi-publieke laadpalen beschikbaar in Kluisbergen.
Een overzicht van alle huidige (semi-)publieke laadpunten kan je terug vinden via volgende website: https://mow.vlaanderen.be/laadpalen
Je kan ook gebruik maken van apps, zoals bv. SMOOV of Chargefinder. Via deze app's krijg je een overzicht van alle laadpalen in de buurt, de beschikbaarheid en de laadkosten.
Via www.chargepoints.com vind je een kaart met alle openbare laadpunten voor elektrische wagens in Europa.
Uitbreiding publieke laadinfrastructuur
De uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbare domein zal de komende jaren door de Vlaamse overheid georganiseerd worden door middel van een concessie-opdracht. De Vlaamse Regering duidde 2 laadpaaloperatoren aan die de komende twee jaar deze uitrol zullen verzorgen in de deelnemende Vlaamse steden en gemeenten, namelijk Engie (voor regio Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Limburg) en TotalEnergies (voor regio West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant). Het doel is om tegen 2025 in Vlaanderen over 35.000 laadequivalenten te beschikken en elke 25 km (ultra)snellaadinfrastructuur langs de snelwegen en grote verkeersassen terug te vinden.
De uitrol zal voornamelijk vraag- en datagestuurd verlopen. Met de paal-volgt-wagen-strategie kunnen burgers, ondernemingen en organisaties via een e-loket een publieke laadpaal aanvragen. Het grootste aantal publieke laadpalen zal via deze weg worden geplaatst. Ook organisaties voor autodelen en taxibedrijven kunnen een laadpunt aanvragen, maar dat zullen dan private laadpunten zijn die enkel door hen gebruikt kunnen worden. Daarnaast zullen er automatisch publieke laadpunten worden bijgeplaatst wanneer bestaande laadpalen zeer frequent worden gebruikt (paal-volgt-paal-strategie). Aanvullend zullen er ook proactief publieke laadpalen worden bijgeplaatst op strategische locaties.
Meer info en het digitaal aanvraagloket kan je terug vinden op https://www.vlaanderen.be/publieke-laadpaal-aanvragen.
Tips bij het gebruik van (semi-)publieke laadpalen
- De publieke laadinfrastructuur is in principe voor iedereen toegankelijk. Een laadsessie kunt u activeren met een laadpas of smartphone en bijhorende app. Er zijn verschillende aanbieders, een overzicht vind je onder andere hier: https://ik-rij-elektrisch.be/laadpas/
- Parkeerplaatsen voor elektrische wagens worden aangegeven door een onderbord met een ‘stekker’-symbool. Er is op heden geen verplichting om effectief te laden als je op een dergelijke plaats parkeert. Het gegeven dat het een elektrisch voertuig is, volstaat. Wees echter solidair met andere gebruikers: parkeer niet langer dan nodig aan de laadpaal, zodat ook andere bestuurders hun wagen kunnen opladen
- Op sommige parkeerplaatsen wordt via een onderbord aangegeven dat er een parkeerretributie moet betaald worden of dat er een tijdsbeperking via de parkeerschijf geldt.
- Aan sommige publieke laadpalen is ook een autodeelplaats voorzien. Deze worden aangeduid met een onderbord ‘autodelen’. Hier mogen enkel deelauto’s parkeren.
- Een plug-in hybride wordt wettelijk beschouwd als een elektrisch voertuig en mag dus gebruikmaken van de voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen
- De voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen vallen onder de bevoegdheid van de politie. Als je hier wil laden en er staat een niet-elektrisch voertuig, mag je steeds de politie verwittigen op de gebruikelijke nummers voor niet dringende oproepen.
- Het is niet toegelaten om een elektrisch voertuig op te laden door een eigen laad- of verlengkabel over het voetpad te leggen, of in de lucht boven het voetpad te hangen. Je kan namelijk aansprakelijk gesteld worden voor eventuele ongevallen.