×

Woonkwaliteit

Elke woning moet voldoen aan de minimale veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten zoals omschreven in de Vlaamse Codex Wonen.

woonkwaliteit

Wanneer spreekt men over slechte woonkwaliteit?

Men spreekt over slechte woonkwaliteit als de woning o.a. één of meer van de volgende gebrek(en) vertoont en er dus niet voldaan wordt aan de wettelijke kwaliteitsvereisten:

  • Ontbreken van minimale voorzieningen zoals een keuken, een toilet, een douche of bad, een gootsteen of het ontbreken van drinkbaar water.
  • Structurele stabiliteitsproblemen.
  • Onveilige trappen of borstweringen.
  • Onveilige technische uitrusting (gas, elektriciteit en verwarming).
  • Vocht en/of schimmel aanwezig.
  • Geen dakisolatie en/of dubbele beglazing aanwezig.
  • Geen of onvoldoende rookmelders.

Is uw woning niet in orde en u vermoedt dat uw huurwoning niet voldoet aan de basisnormen of u kent iemand die in een slechte woning woont: 

  1. Meld de problemen in de woning altijd schriftelijk aan de verhuurder. Dat kan per mail, brief of sms (= ‘meldingsplicht’).
  2. Komt er geen reactie? Stuur dan een formele ingebrekestelling naar de verhuurder. Dat is een brief die de problemen nog eens opsomt en de verhuurder wijst op zijn of haar juridische plichten.
  3. Is het probleem nog steeds niet opgelost? Dan kan u dit melden aan de dienst ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu van onze gemeente.

De controleur zal oordelen of de klacht gegrond is en overgaan tot het opstarten het van het vooronderzoek (conformiteitsonderzoek). De woningcontroleur zal u informeren over de verdere procedure.

De woningcontroleur van de gemeente Kluisbergen zal een afspraak maken om de woning te bezoeken.

Kosten conformiteitsonderzoek

Het conformiteitsonderzoek, gehouden naar aanleiding van een melding van slechte woonkwaliteit, is gratis.